November

30 november 2018 - Hong Kong Island, China

En eindelijk, we kunnen de verwarming weer aanzetten. Een nieuwe Nest thermostaat. Het probleem is wel dat deze eerst moet leren van de bewegingen in huis en dat Niels er zeker twee weken niet aan mag zitten. Maar het wordt tenminste weer behaaglijk. Geen dekens meer op de bank, geen sjaal en muts achter de computer. Zo fijn. Ook hebben we weer een deurbel. En natuurlijk geen gewone maar een camera die alles en iedereen in de gaten houdt. De eerste dag vond ik het al vervelend. Niels appte mij als ik vertrok met de auto en toen ik weer terug kwam, want de auto lag niet aan het stroom. Geloof dat deze dus wel even wennen is.

Wat ook iets minder is, is dat de toilet beneden weg is. Vanaf nu moeten we de komende twee maanden boven naar de wc en daar zit voorlopig geen deur in, dus voor bezoek is het misschien wat vreemd.

De plinten boven zitten tegen de muren, ik heb ze geschilderd en de parketvloer is geschuurd en zit in de olie. Ook dit was een lastige beslissing. De vloer zat namelijk in de lak. Super makkelijk, weinig onderhoud, maar nu dus in de olie. Heel erg mooi maar nu vind ik het nog heel bewerkelijk. Misschien omdat er iedere dag weer mensen bezig zijn met verf, kalk etc en ik bang ben voor iedere kras.

De deuren beneden en boven zijn geleverd. Terwijl ik op kantoor op de bank zat vlogen de stukken stucwerk in het rond en kon ik eerder huilen dan lachen. Alles ging kapot en ik zag ons huis er niet mooier op worden. Maar het is wel degelijk mooier. De stukadoor had wel herstelwerk nodig en hier en daar een ander latje op de deurkozijnen, maar vooral de deur naar de woonkamer is prachtig.

En de twee banken zijn geleverd. Op het moment dat ze de straat uit reden zag ik dat de blauwe bank beschadigd was. Ben direct gaan bellen maar de bank werd niet meer meegenomen. Ik weet nog niet hoe dit verder gaat, want ik wil geen kapotte bank maar heb al wel betaald.